Fyzika – učivo, požadavky, hodnocení
Pozor! Na Google Učebně probíhá hlavní komunikace v průběhu roku. Obsahuje přehled udělovaných plusek, které mají na známky vliv, materiály k tisku, informace k přípravě na testy (!), zprostředkovává komunikaci ohledně úkolů, hodnocení, i ze zájmu o předmět. Doporučuji rodičům do Google Učebny v případě potřeby nahlížet a žákům informovat mě v případě problémů s připojením.
Možnosti konzultací
Po předchozí domluvě ve středy a pátky od 14.20 (3. patro, učebna ČJ-D).
Učivo
Požadavky na pomůcky
- Sešit A5 nebo A4 s alespoň 40 listy, linkovaný nebo čtverečkovaný. V případě, že žák používá portfolio, není potřeba sešit, ale musí listy datumovat nebo jinak číslovat a na hodinu si nosit všechny, které se týkají dané etapy.
- Učebnice z naší školy pro 8. ročník (pozor! Budeme ji využívat až v druhém pololetí, od února)
- Tuhé lepidlo a alespoň malé nůžky vždy s sebou (často budu rozdávat tištěné materiály k vlepení) (oproti loňsku už nevyžaduji pravítko s tužkou, využívá se málo)
- Jednotná aplikace jako kalkulačka v mobilu nebo kalkulačka vlastní (ne na hodinkách).
Pro Android: Kalkulačka++ https://play.google.com/store/apps/details?id=org.solovyev.android.calculator
Pro iPhone: (ta základní) https://apps.apple.com/us/app/calculator/id1069511488?l=cs-CZ&platform=iphone
Na testy všichni dostávají školní kalkulačku.
Pár pravidel co s pomůckami
- Při použití kalkulačky v mobilu musí mobil (i tlačítkový) vždy ležet na stole! ☺
- K výuce používám prezentace. Ne vše z prezentace je nutné zapsat. Snímek se zápisky do sešitu je výrazně označen (symbol dole) (zbytek snímků je ilustrační). Pokud nestíháte pořídit zápisky, můžete tabuli i prezentaci vždy fotit.
- Sešit nebo portfolio je povinné! V odůvodněných případech můžete mít místo části zápisků do sešitu v mobilu fotografie tabulí. Kontroly sešitů se týkají i portfolií (do doby jedné etapy).
Co v sešitě/portfoliu být má? To, co je v prezentaci vyznačeno jako zápisky nebo v hodině určeno k zápisu z tabule. Může to však být i ve formě: vlepené tištěné (z prezentací nebo psané po svém), příp. elektronických zápisků/složek u žáků trvale používajících počítač ve výuce (materiály k vlepení apod. však stále musejí končit ve fyzickém sešitu/portfoliu). Z tohoto pravidla neexistují výjimky, ale zápisky mohou být „vlastními slovy“.
Hodnocení
- Všechny známky je možné opravovat i zpětně (rychlejší způsob než dobrovolnou prací). Známky z oprav (např. testů) v ŠOL zaměňují starou známku, pokud jsou lepší. To je vždy zaznamenáno ve slovním hodnocení.
- Kontrola sešitu: až dvakrát za pololetí plošně po nějaké etapě, známka navíc s vahou 0,3 navíc po ukončení některé etapy. Opravit sešit lze do týdne od udělení známky.
- Oproti předchozímu roku se změnil způsob zápisu známek, aby byl přehlednější a rychlejší. V ŠOL bude více známek (žádné souhrnné) a pluska za aktivitu budou vedena v Google Učebně. Princip pro žáky ale zůstává velmi podobný. Detaily hodnocení níže.
Méně podstatné detaily, o dobrovolné aktivitě
- V tabulce výše jsou etapy (tématické celky); jedna trvá od dvou týdnů po jeden měsíc. V jedné etapě může být psán více než jeden test/samostatná práce. Každá etapa má v ŠOL celkovou váhu 0,8, ale ta je tvořená více různými známkami (všechny jsou uváděny v ŠOL, tedy známkování je častější).
- Například: uvidíte v ŠOL známku z testu s vahou 0,5. To znamená, že se bude ještě z dané etapy vypracovávat něco jiného s vahou 0,3, aby to dohromady dalo 0,8. Toto je uvedeno vždy v popisu známky, například: „2. etapa, práce 1. ze 2 – Test výpočty tlaku“. Později další známka bude např. „2. etapa, práce 2. ze 2 – Protokol – měření tlaku v umyvadle“. Další známky by byly už k etapě 3 atd.
- Jakmile už známky za etapu dávají dohromady váhu 0,8 nebo to vyplývá z názvu známky, je etapa uzavřená a učíme se v další.
- Všichni žáci mají nakonec stejný počet známek v ŠOL. Pokud nemožné hodnotit na škále 1 až 5 (např. z důvodu absence), je to okomentováno ve slovním komentáři známky [S].
- Slučování známek pod etapy má pozitivně motivovat k dobrovolné práci. Žák sbírá tzv. pluska za další aktivitu. Za každá 4 pluska se o jeden stupeň zlepší všechny dílčí známky dané etapy (matematicky to zlepšuje o jeden stupeň celou etapu). (Silnější efekt než loni.)
- Pluska lze získat: 1) Dobrovolným DÚ z Google Učebny nebo z hodiny, 2) Nalezením chyby učitele, 3) Shrnutím minulé hodiny, znalostí konstant. 4) Zopakováním experimentu nebo jiným experimentem. 5) Vypracováním úloh napřed nebo zadaných na požádání. 6) Asistencí při výuce. 7) Prezentováním před ostatními. 8) Publikováním sešitu pro ostatní na Google Učebně/focením tabulí (více lidí se o to může podělit).
- Každé plusko se váže jen na jednu etapu, nejdou přenášet. Každý žák má počet plusek ode mě vypsaný ve speciálním úkolu na Google Učebně pro každou etapu zvlášť.
- Žák má 3 etapy po sobě jedničky i bez použití plusek → získává zlaté plusko. To jde použít k vylepšení známek v kterékoli etapě (i budoucí nebo minulé).
- Účast v dlouhodobých zájmových projektech nebo soutěžích (Výfuk, FO, a další…) → bezpodmínečná jednička v pololetí.
- Nehodnocen za pololetí → přesahují-li [S] ze všech známek 30 % (to je např. z 5 známek 1, ze 7 známek 2 atd.). Kontrola probíhá na Nový rok a na konci května.
- Hodnocení zakládám jen na známkách. Vysokou absenci neuvažuji (je třeba mít dostatek známek a při absenci to může být obtížnější dohánět).
Mimo plusek a všech povinných testů apod. není možné jinak získat známku. Nelze tedy na konci pololetí „dohánět prezentacemi“. Dobrovolné úkoly a opravy se zpětně vždy váží tématicky na etapu, která už mohla i skončit (lze opravovat zpětně).
Sebehodnocení
Každý žák může sledovat svůj pokrok v předmětu na přiložené „mapě učebního pokroku“ (každý dostává tištěnou).